BOEKHOUDING

De Wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen bepaald aan welke boekhoudkundige verplichtingen ik moet voldoen:

Een dubbel boekhouding:

Elke onderneming voert een voor de aard en de omvang van haar bedrijf passende boekhouding en neemt de bijzondere wetsvoorschriften betreffende dat bedrijf in acht (artikel 2).

Elke boekhouding wordt door middel van een stelsel van boeken en rekeningen gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden. Alle verrichtingen worden zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde ingeschreven in een ongesplitst dagboek of in een hulpdagboek, al dan niet gesplitst in bijzondere hulpdagboeken. Ze worden methodisch ingeschreven in of overgebracht naar de rekeningen waarop ze betrekking hebben. Voor gezamenlijke mutaties die in de loop van de periode in het ongesplitste hulpdagboek of in de bijzondere hulpdagboeken zijn geregistreerd, wordt ten minste eens in de maand een samenvattende boeking verricht in een centraal boek (artikel 4).

Elke boeking geschiedt aan de hand van een gedagtekend verantwoordingsstuk, waarnaar zij moet verwijzen. Voor verrichtingen van verkoop en dienstverlening in het klein waarvoor geen factuur vereist is, kan de boeking geschieden door middel van een dagelijkse, gezamenlijke inschrijving. De verantwoordingsstukken worden methodisch opgeborgen en zeven jaar bewaard, in origineel of in afschrift. Stukken die niet strekken tot bewijs jegens derden, worden drie jaar bewaard (artikel 6). De boeken worden per blad genummerd; ze vormen elk in hun soort een doorlopende reeks;ze dragen de vermelding van hun soort, hun plaats in de reeks en de naam, de firma of debijzondere naam van de onderneming (artikel 7). De boeken worden naar tijdsorde bijgehouden, zonder enig wit vak of enige weglating (artikel 8).

Elke onderneming verricht, omzichtig en te goeder trouw, ten minste eens per jaar de nodige opnemingen, verificaties, onderzoekingen en waarderingen om op een door haar gekozen datum de inventaris op te maken van al haar bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook, die betrekking hebben op haar bedrijf, en van de eigen middelen daaraan verstrekt. De inventarisstukken worden ingeschreven in een boek. De stukken die wegens hun omvang bezwaarlijk kunnen worden overgeschreven, worden in dat boek samengevat en erbij gevoegd. De inventaris wordt ingericht overeenkomstig het rekeningenstelsel van de onderneming (art9).

Nadat de rekeningen in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris, worden ze samengevat en beschreven in een staat, zijnde de jaarrekening (artikel 10).

Een vereenvoudigde boekhouding is mogelijk voor:

De natuurlijke personen die koopman zijn, de vennootschappen onder firma en de gewone commanditaire vennootschappen waarvan de omzet over het laatste boekjaar, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, een door de Koning bepaald bedrag niet overschrijdt (nu 1.000.000 euro), behoeven geen boekhouding te voeren volgens de voorschriften van de artikelen 3 en 4, indien zij alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde inschrijven in ten minste drie dagboeken zodanig ingericht dat in bijzonderheden kunnen worden gevolgd (Artikel 5):

  • Een financieel dagboek
  • Een inkoopboek
  • Een verkoopboek

 Deze ondernemingen moeten bovendien tenminste eens per jaar een inventaris opmaken (Artikel 9)

BOEKHOUDING

Boekhouder De Pauw helpt u met al uw boekhoudkundige verplichtingen en dit van begin tot einde.

FISCALITEIT

BTW aangiften, personen- en vennootschapsbelasting en het opstellen van jaarrekeningen.

DIVERS

Boekhouder De Pauw biedt een beginnende ondernemer een volledige starters service aan.

CONTACTEER MIJ

Boekhouder De Pauw
Lenaart De Landrelaan 76
2660 Hoboken
+32 474 74 55 93

boekhouder.depauw@telenet.be

BE0733 710 077
BE62 9794 3158 7761

Lidnr. ITAA nr. 50.539.222

Boekhouder De Pauw  |  Lenaart de Landrelaan 76 – 2660 Hoboken  |  +32 474 74 55 93  |  boekhouder.depauw@telenet.be